
28 Nis Altı Şapka Tekniği
B1 seviyesindeki konuşma dersinde, öğrencilerden kendi ülkelerindeki önemli bir günü anlatmalarını istedik. Bu kapsamda, İran’ın “Ulusal Kitap Okuma Günü” ele alındı. Konuyu daha kapsamlı incelemek için dersin hocası, Öğretim Görevlisi Sedef Can Baydar, Altı Şapka Tekniğini kullandı.
Kullanılan bu teknik, farklı düşünme biçimlerini teşvik eder ve şu şekilde uygulanır:
Beyaz Şapka: Gerçekler ve bilgiler (Bu konu hakkında neler biliyoruz, neler öğrendik?)
Sarı Şapka: Olumlu düşünceler (Bu konunun faydaları neler?)
Siyah Şapka: Eleştirel bakış açısı (Bu konuda ne gibi sorunlar var?)
Kırmızı Şapka: Duygular ve hisler (Bu konu seni nasıl hissettirdi?)
Yeşil Şapka: Yaratıcılık ve yeni fikirler (Daha farklı neler yapılabilir?)
Mavi Şapka: Organizasyon ve süreç yönetimi (Konuyu genel olarak nasıl değerlendiriyorsun, nasıl organize ederdin?)
Öğrenciler, kendilerine verilen şapka renklerine göre fikirlerini dile getirdi ve bu sayede sınıfta aktif bir tartışma ortamı oluştu. Sadece düşüncelerini paylaşmakla kalmayıp, olumlu ve olumsuz yönleri ele alarak konuyu derinlemesine incelediler. Gerçeklere dayalı analizler yapılırken, yaratıcı bakış açıları da geliştirildi. Bu yöntem sayesinde öğrenciler, hem eleştirel hem de yaratıcı düşünme becerilerini kullanarak konuyu farklı açılardan değerlendirme fırsatı buldu.